Alla inlägg den 10 juni 2009

Av Sofie - 10 juni 2009 22:23

Idag använde jag "se och lär" metoden i vår lydnadsträning, vilket innebär att aussiemonstret fick följa med till Sthlmsavd och titta när andra tävlade.

Jag betivlar effektiviteten med denna metod men det är värt ett försök, om inte annat får jag inspiration och Tristan miljöträning.


Det gick över förväntan med pipandet (nästan ingenting) och helt tyst blev det när han var tvungen att ligga ner och ta det lugnt. Kan ligg och vila träningen börja ge resultat nu tro? Men det är något jag inte förstår, det kan passera 10 hundar och han ligger lugnt kvar på sin plats men så kommer den 11:e och då bara måste han fram och börjar frustrationspipa. Vad är grejen med den 11:e hunden?


Imorgon får vi se om han lärde sig något, återkommer med resultaten.


En sak jag insåg idag är att jag måste se till att träna med störning vid hindret ex apporter, ryggsäckar mm. Ett flertalet hundar sprang dit istället för till sin förare  och det känns ju onödigt att råka ut för samma problem.

Ovido - Quiz & Flashcards