Direktlänk till inlägg 23 april 2009

Grattis mamma!

Av Sofie - 23 april 2009 08:09

Grattis på födelsedagen mamsen! Hoppas ni får det bra i Barcelona!


Igår kväll blev det skotträning med Anna och killarna, för att sedan gå över till något mer strukturerad lydnadsträning för en gångs skull.


Apporteringen gick kanon måste jag säga. Bettet har blivit mycket bättre, han håller den precis som jag vill 9/10 ggr. Han klarar också nu att ta den utan tassar och lek om jag kastar den några meter (får inte frestas att kasta den längre för fort nu...). Testade även apportering över hinder för första gången, han tittade på mig som om "ska det här vara svårt eller?!" och flög över hindret med apporten.


Vad gäller platsliggningen har det gått rätt tungt ett tag och jag kände att vi var tvungna och lyckas för motivationens skull, så jag fuskade... När jag märkte att han började bli uttråkad flyttade mig ett steg hit och ett steg dit vilket gjorde att han låg bra och med en helt annan tyngd än han gjort på ett tag. Förmodligen är det jättedumt men jag kände verkligen att vi behövde en platsliggning utan att han reser sig. Att belöna efter korta stunder har ju inte fungerat alls men rör jag mig lite då och då går det ju bra...


Vi avslutade med ett spår som fått ligga till sig under träningen. Anna var spårläggare och vi fick ett ca 150 m långt spår med mycket snirklar och tre pinnar.

Han tog spåret direkt men efter bara en kort bit gick han över till något annat spår som han följde en bit, han märkte iaf tillslut att det var fel och började leta sig tillbaka. Efter det höll han sig till rätt spår men med lite slarv. När vi gick såg jag att det var alldeles färska rådjurspår över vårt men dem lät han bli!

För att var andra spåret med pinnar i är jag jättenöjd, han hittade alla tre och plockade dem utan den minsta uppmuntran från min sida!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 9 augusti 2010 21:46

Precis som många andra just nu så flyttar jag på bloggen. Ni kan fortsättningsvis hitta oss på http://aussiemonster.se Ses där! ...

Av Sofie - 9 augusti 2010 18:00

     Igår var det äntligen dags för oss att bege oss till vallhagen. Det här året har det inte på långa vägar blivit så mycket vallträning som jag önskat men förhoppningsvis kommer det bli lite bättre framöver. Får och hagar stod Micke, som har C...

Av Sofie - 9 augusti 2010 14:18

Och så var semestern slut och vi har nu återvänt från landet och friheten. Min tanke när vi åkte ner var att spåra och träna massor men väl där så gick vi på semester istället. Visst blev det några spår men mest bad och mysiga skogspromenader.   ...

Av Sofie - 28 juli 2010 16:40

Sent igår kväll kom vi hem efter några dagar i sälen. Några dagar som inte riktigt blev som jag tänkt mig. Johan skulle hjälpa till med byggandet av loftet på svärföräldrarnas stuga medan jag planerat att sitta och mysa i solen med en bok, promenera ...

Av Sofie - 22 juli 2010 14:29


   Nu är min sista natt gjord och jag har semester i hela två veckor! Härligt! Vi satsar på en slapparsemester på landet men också en liten tur till Sälen kommer det att bli. Ska bli skönt att bara drälla runt lite, läsa bok och träna hund. ...

Ovido - Quiz & Flashcards