Direktlänk till inlägg 21 november 2009

Vallning

Av Sofie - 21 november 2009 18:00

Efter veckor av mörker, regn och lera fick vi äntligen lite solsken idag och det kändes faktiskt nästan som vår. Lägligt nog var det planerat för en dag utomhus då jag, Johan, Anna, Camilla och Mikko åkte till Ingrid för att valla.


Idag var det Tristans andra omgång med fåren och tyvärr var fållan upptagen av några baggar som för tillfället huserade där så det var bara att ta mod till sig möta djuren i en av hagarna... Det ska erkännas att de stora ytorna kändes avskräckande.


Jag ska försöka återge hur det gick men jag var så fruktansvärt koncentrerad och förvirrad att jag egentligen inte har någon aning om hur det såg ut.


Gick först in med koppel men fick svårt att kontrollera monstret som blir väldigt stärkt av kopplet. Släppte monstret och han gjorde några tjuvrusningar innan vi fick hjälp av Anders och hans paddel. Efter några tillrättavisningar av paddeln sänkte han tempot rejält och blev kontrollerbar. Det som följde kändes riktigt bra även om jag hade väldigt svårt med att förflytta mig vilket resulterade i något av en cirkusuppvisning runt, runt, runt. Jag har en bild fastetsad på näthinnan när Tristan drar efter ett får på rymmen, får det att vända tillbaka för att då slå av på farten. Tyckte det var snyggt.


Tyvärr hade jag inte vett nog att sluta i tid och monstret hann bli så trött att han inte förmådde få bort fåren från staketet som beslutade sig för att det var där dem skulle stå. Lite trist avslut när det gick så bra innan.


När det var dags för andra omgången var fåren trötta och tjuriga och vägrade flytta sig från staketet och det blev alldeles för svårt för oerfarna Tristan. Fick hjälp av Ingrid och Lava men fåren skulle tillbaka till varje pris, så dem fick lov att bytas ut.


Det kändes inte alls lika bra andra omgången och Ingrid fick hoppa in och hjälpa mig få lite ordning på det hela. Det blev bättre mot slutet men inte alls som första omgången.


Jag känner mig verkligen tafatt i hagen och lyckas ständigt ställa mig på fel ställe. Mitt kontrollbehov ställer också till problem då jag har svårt att låta Tristan tänka och jobba själv. Stackars Tristan har det inte lätt när hans matte inte har någon aning om vad hon sysslar med.


Snälla Anna peppade upp mig när jag började lägga alldeles för mycket prestationstänk i det hela och det tackar jag för. Tristan gjorde ett bra jobb och det var som sagt andra gången någonsin för både honom och mig. Jag är nöjd (med honom).


Väl hemma sjönk jag ner i soffan framför Gilbert Grape trött efter dagen ute i det fina vädret och där sitter jag än, upptäckte att nya Robinson börjar idag så det får nog bli kvällsplanen...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 9 augusti 2010 21:46

Precis som många andra just nu så flyttar jag på bloggen. Ni kan fortsättningsvis hitta oss på http://aussiemonster.se Ses där! ...

Av Sofie - 9 augusti 2010 18:00

     Igår var det äntligen dags för oss att bege oss till vallhagen. Det här året har det inte på långa vägar blivit så mycket vallträning som jag önskat men förhoppningsvis kommer det bli lite bättre framöver. Får och hagar stod Micke, som har C...

Av Sofie - 9 augusti 2010 14:18

Och så var semestern slut och vi har nu återvänt från landet och friheten. Min tanke när vi åkte ner var att spåra och träna massor men väl där så gick vi på semester istället. Visst blev det några spår men mest bad och mysiga skogspromenader.   ...

Av Sofie - 28 juli 2010 16:40

Sent igår kväll kom vi hem efter några dagar i sälen. Några dagar som inte riktigt blev som jag tänkt mig. Johan skulle hjälpa till med byggandet av loftet på svärföräldrarnas stuga medan jag planerat att sitta och mysa i solen med en bok, promenera ...

Av Sofie - 22 juli 2010 14:29


   Nu är min sista natt gjord och jag har semester i hela två veckor! Härligt! Vi satsar på en slapparsemester på landet men också en liten tur till Sälen kommer det att bli. Ska bli skönt att bara drälla runt lite, läsa bok och träna hund. ...

Ovido - Quiz & Flashcards