Direktlänk till inlägg 23 februari 2010

Tävla eller inte?

Av Sofie - 23 februari 2010 18:51

Jobb, kyla och extrem trötthet har hållit träningen på sparlåga de senaste dagarna men det tog vi igen idag. Är lite lockad att anmäla till tävling lite tidigare än jag mentalt förberett mig på och samtidigt som jag vill är jag osäker på om vi är riktigt redo. Så min tanke var att om dagens träningspass känns bra så anmäler vi och det gick bra, riktigt bra, så nu är det väl bara att ta sig i kragen och anmäla...


Vi nyttjade vår (för en gångs skull plogade) vändplan för träning och trots en hel del störning från både hundar och människor hade han både fokus och härlig attityd. Jobbade med inkallning, fotgåendet och att skilja på läggande och ställande. Under inkallningen märktes det att den nya ingångsträningen har gett resultat och det kändes betydligt bättre än tidigare.


Vad gäller att lyssna på kommandot vid ställandet och läggandet istället för att göra det monstret tror att han ska är något vi måste nöta. Det lossnade lite mot slutet men när jag testade vid sidan förvandlades hopp-stå till någon form av hopp-ligg så där har vi en del tid att lägga.


Allt detta med tävling börjar kännas lite stort och läskigt så det är nog lika bra att få debuten avklarad. Jag vet att vi inte har 10:or rätt igenom men jag är ju medveten om det och om vi tävlar nu är det ffa för att ha roligt och lära känna varandra i en tävlingssituation. Jag vet ju att han ligger på platsen och det är ju ändå det viktigaste med tanke på medtävlande och man kan ju alltid stryka sig när de kalla fötterna kommer...

 
 
Anna, Dalton o Doc

Anna, Dalton o Doc

23 februari 2010 19:36

Härligt!!!

http://www.dalton-doc.webb.se

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

23 februari 2010 20:28

så klart ni ska tävla! Kör bara kör! Det är superkul att tävla ju=)

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Lisa

Lisa

23 februari 2010 20:54

Tycker att du har en så himla bra inställning Sofie! Det är bara att köra på den.

http://eskil-isak.com

 
åsah

åsah

24 februari 2010 08:47

klart du ska tävla! det är bättre att tävla när man inte är riktigt klar! Då vet man att man inte kan få tior på allt (för man får det inte ens på träning) och då blir man inte besviken när det inte går bra.. det är den bästa situationen för att få hunden att bli nöjd med sin prestation och tycka tävling är roligt... bara man är riktigt nöjd och glad hur det än går! första tävlingarna i varje klass kör jag bara på kul, då skiter jag helt i betygen, och då skapar man nåt positivt för hunden, det funkar jättebra! så anmäl dig!

http://vazyaila.wordpress.com

 
Liza&Lotus

Liza&Lotus

24 februari 2010 13:41

Jag håller med, kör bara kör! Om det är första hunden man tävlar med kan det vara ganska bra att komma över den värsta nervositeten på hyfsat opretentiösa sätt, alltså tävla mer så blir du van och uppför dig normalt (normalare i alla fall) vilket hunden behöver högre upp i klasserna!
Lycka till!

http://www.lizashundar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 9 augusti 2010 21:46

Precis som många andra just nu så flyttar jag på bloggen. Ni kan fortsättningsvis hitta oss på http://aussiemonster.se Ses där! ...

Av Sofie - 9 augusti 2010 18:00

     Igår var det äntligen dags för oss att bege oss till vallhagen. Det här året har det inte på långa vägar blivit så mycket vallträning som jag önskat men förhoppningsvis kommer det bli lite bättre framöver. Får och hagar stod Micke, som har C...

Av Sofie - 9 augusti 2010 14:18

Och så var semestern slut och vi har nu återvänt från landet och friheten. Min tanke när vi åkte ner var att spåra och träna massor men väl där så gick vi på semester istället. Visst blev det några spår men mest bad och mysiga skogspromenader.   ...

Av Sofie - 28 juli 2010 16:40

Sent igår kväll kom vi hem efter några dagar i sälen. Några dagar som inte riktigt blev som jag tänkt mig. Johan skulle hjälpa till med byggandet av loftet på svärföräldrarnas stuga medan jag planerat att sitta och mysa i solen med en bok, promenera ...

Av Sofie - 22 juli 2010 14:29


   Nu är min sista natt gjord och jag har semester i hela två veckor! Härligt! Vi satsar på en slapparsemester på landet men också en liten tur till Sälen kommer det att bli. Ska bli skönt att bara drälla runt lite, läsa bok och träna hund. ...

Ovido - Quiz & Flashcards