Alla inlägg den 27 mars 2009

Av Sofie - 27 mars 2009 18:10

Idag var vi en sväng i skogen och spårade. Medan vi väntade på att spåren skulle ligga till sig körde vi några lååååånga budföringar med öppen figge och några med dold. Vi passade också på att träna lite vindmarkering, jag tror att han börjar förstå vad det handlar om nu och idag var det en mycket stark och tydlig markering. När det var dags att gå spåren hade det ju såklart börjat snöa men det var inget som bekymrade aussiemonstret!


Vi la två spår på ca 150-200 m vardera med en 90 graders vinkel och lite allmänna "små svängar".

Spår nr 1 gick som vanligt i racerfart. Han missade dock vinkeln i all sin hast, men till min stora glädje vände han om av sig själv och letade bakåt! Resten gick galant.

Spår nr 2 gick rätt bra det med. Klurigheten här var att spåret gick precis bredvid en stig en liten bit. Där tappade han spåret och började cirkulera runt och lyckades trassla in både sig och Johan i linan ( Gud vad jag skrattade, det såg precis ut som om han försökte binda fast Johan med flit!) När trasslet väl var upprätt hittade han spåret igen och tog resten fin fint.

 Vi har varit lite långsamma med att börja med pinnarna i spåret, men idag bestämde vi oss för att testa att lägga slutpinnar och se vad som hände. Har egentligen inte tränat med pinnarna vid sidan av så jag blev väldigt glad när han av sig själv plockade upp pinnarna och kom med dem till mig. Det är ju så man gör när man hittar något spännande, plockar upp och visar matte!

Nästa gång ska vi testa att lägga en pinne mitt i och se vad som händer...


Jag börjar tro att söket är det som skulle passa den här hunden bäst. Han har en sådan jäkla fart i allt han gör vilket resulterar i slarv i spåret, han tar sig förvisso fram med det är ju inte direkt IPO spår... Däremot lyckas han på något underligt sätt vara väldigt noggrann i uppletandet och missar aldrig en sak trots en hastighet på 220 km/h?!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<<
Mars 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards